Praktycznie każdy nowo wybudowany dom bądź osiedle posiada zdalnie sterowane bramy. Automatyka bram stała się już praktycznie standardem i wiele osób nie wyobraża sobie bez nich życia. Sterowanie bramą za pomocą pilota zapewnia komfortową obsługę bez wysiadania z samochodu.
Otwieranie bramy z samochodu🚗
Sam dobór odpowiedniego oprzyrządowania automatyki bram, a konkretniej pilota do bramy nieobeznanemu użytkownikowi może sprawić wiele trudności. Niestety nie możemy kierować się tylko jego wyglądem.
W tym wpisie postaramy się rozjaśnić, jaki model warto wybrać i na jakie parametry powinniśmy zwrócić uwagę przed zakupem pilota. Z doświadczenia wiemy, że łatwiej zaprogramować pilot do bramy prywatnej posesji niż uporać się z tym zadaniem w przypadku dużego osiedla czy też terenu firmy. By zaoszczędzić Ci rozczarowań, lojalnie uprzedzamy, że zakupiony pilot nie zadziała natychmiastowo z twoją bramą.
Co muszę wiedzieć przed zakupem pilota do bramy?
Bazując na parametrach, możemy wyróżnić dwa podstawowe kryteria podziału. Pierwszy dotyczy częstotliwości, na jakiej działa pilot, drugi systemu kodowania. Oprócz tych dwóch głównych kryteriów parametrem, według którego klasyfikuje się piloty jest też rodzaj modulacji (AM i FM).
Jeżeli chodzi o system kodowania to występują dwa główne rodzaje:
- systemy z kodem stałym
- systemy zmiennokodowe
System stałokodowy powstał jako pierwszy, ale z ubiegiem lat okazało się, że w dobie wszechobecnej elektroniki stał się mało bezpieczny. Kod zmienny jest o wiele bardziej bezpieczny i z powodzeniem wypiera on swojego poprzednika.
Jaki może być pilot do bramy? Rodzaje i zastosowanie różnych pilotów
Dlaczego kod stały jest mniej bezpieczny?
Pilot z kodem stałym każdorazowo generuje i wysyła ten sam kod do odbiornika. Może to skutkować nieprzyjemnymi sytuacjami:
1. Istnieje prawdopodobieństwo, że pilot innego użytkownika będzie mieć identyczny lub bardzo zbliżony kod do naszego, co w "zatłoczonej częstotliwości" może spowodować niepowołane otwarcie naszej bramy wywołane np. przez sąsiada, którego brama działa na identycznym systemie.
2. Na rynku istnieje wiele urządzeń i pilotów (tzw. Piloty klonery), które są w stanie w prosty sposób nauczyć się danego kodu i wygenerować go radiowo, umożliwiając osobie niepowołanej (np. włamywaczowi) w pełni sterować naszymi urządzeniami.
Czy instrukcja programowania pilota jest dołączana do opakowania?
Producenci często nie dostarczają instrukcji programowania do zakupionego pilota. Instrukcje do programowania pilotów Proxima można znaleźć pod poniższym adresem:
Tabela programowania pilotów marki ProximaDlaczego kod zmienny jest bardziej bezpieczny?
Pilot z kodem zmiennym natomiast każdorazowo wysyła inny unikalny sygnał, zmieniający się zgodnie z algorytmem. Odbiornik, który współpracuje z danym pilotem rozpoznaje kod, jaki został użyty oraz dzięki algorytmowi jest przygotowany na to, jaki będzie następny kod, co uniemożliwia przechwycenie wysyłanego kodu.
Co zyskujemy dzięki zastosowaniu pilota z kodem zmiennym?
Stosując urządzenia z kodem zmiennym, zapewniamy sobie przede wszystkim bezpieczeństwo oraz wykluczamy wyżej wymienione niepożądane sytuacje.
Drugi podział bazuje na częstotliwości nadawania. Obecnie najczęściej wykorzystywane częstotliwości to 868,35MHz oraz 433,92Mhz. Pierwsza z nich jest pasmem typowym właśnie dla zastosowań zdalnego sterowania i charakteryzuje się mniejszą ilością zakłóceń.
Wynika to z faktu, iż większość produkowanych urządzeń (nie tylko radiowe sterowanie bramą) jest oparta na częstotliwości 433,92Mhz. Zapewnia to mniejszą podatność na zakłócenia, co w praktyce skutkuje lepszymi i pewniejszymi zasięgami pilota.
Oprócz wyżej wymienionych parametrów wspomnieliśmy wcześniej także dwa rodzaje modulacji AM i FM. Jest ona podawana przez producentów, ale nie powinna spędzać nam snu z powiek ponieważ jest to głównie informacja skierowana właśnie dla niego.
A to dopiero początek...
Czy zakupiony pilot od razu będzie funkcjonował z moją bramą? Jak dorobić pilot do bramy?
Żaden nowo kupiony pilot pomimo pełnej kompatybilności z naszą bramą nie zadziała od razu. Musimy "nauczyć" go komunikacji z naszymi urządzeniami. Procedura ta będzie przebiegać różnie w zależności od producenta.
Każdy sprzęt posiada swój specyficzny sposób programowania, dlatego zawsze należy przeprowadzić tę czynność zgodnie z instrukcją danego odbiornika radiowego lub napędu.
Przykład:
Piloty można programować na dwa sposoby:
- programowanie nowego pilota za pomocą działającego już pilota
- poprzez bezpośrednie wgranie do odbiornika (musimy posiadać dostęp do centrali)
Czyli co muszę zrobić? Już tłumaczymy krok po kroku
O czym jeszcze warto wiedzieć? Dobierając pilota do swojego napędu, należy ustalić przede wszystkim producenta (najczęściej wiedzę tę nabędziemy zerkając na logotyp producenta umieszczony na pilocie lub napędzie) oraz rodzaj drogi radiowej(częstotliwość - tę wytrawny instalator jest w stanie rozpoznać nawet po kształcie pilota).
Tu można się wplątać w kolejną pułapkę, której unikniemy wiedząc, że niektórzy producenci używają do swoich automatów bramowych kilku dróg radiowych.
Przedstawimy przykład
Pan Mirek ustalił, że ma pilota producenta FAAC z kodem zmiennym na częstotliwości 433,92MHz, lecz informacje, które zdobył Pan Mirek nadal są niewystarczające do dobrania odpowiedniego pilota, ponieważ ten producent produkuje 3 rodzaje pilotów na omawianej częstotliwości 433,92MHz.
Można sytuację porównać do klienta, który powiedział, że ma samochód marki BMW, a nie określił modelu pojazdu.
Występują też producenci, których piloty swoim wyglądem nie zdradzają nam rodzaju drogi radiowej. Takim przykładem są piloty marki Proxima. Gdzie w jednym i tak samo wyglądającym pilocie mogą być zawarte drogi radiowe wielu producentów, pracujących na różnych częstotliwościach.
W poniższym video pokazaliśmy jak sprawdzić system pilota naszej produkcji.
Co zrobić w takim przypadku?
Informacje dotyczące rodzaju drogi radiowej często są zawarte na obudowie pilota. Można też zasięgnąć języka bezpośrednio u producenta.
Gdy ustalimy producenta, częstotliwość (nazywaną również drogą radiową) wraz z kodem producenta możemy przystąpić do programowania.
Pamiętaj, że procedura programowania może być różna w zależności od obudowy.
Jak sprawdzić system pilota do bramy?
Programowanie pilota do bramy osiedlowej/garażowej/parkingowej. Co musisz wiedzieć.
Znając wszystkie powyżej wymienione informacje, nie zawsze będziemy wstanie zaprogramować pilota do napędu znajdującego się w tych lokalizacjach.
Jak zaprogramować pilota marki Proxima?
Na terenie grodzonych osiedli najczęściej instalowane są systemy uniemożliwiające użytkownikowi programowanie nowego pilota. Administratorzy lub instalatorzy zazwyczaj blokują odbiornik PIN-em lub dodają kolejne piloty poprzez specjalistyczne oprogramowanie.
W takich przypadkach pozostaje nam jedyne zakup pilota od administratora osiedla. Pamiętajmy jednak, że niektórzy zarządcy przydzielają ograniczoną ilość pilotów:
Przykładowo - jeden pilot na jednego mieszkańca
Jeżeli będziemy chcieli przechytrzyć administratora, informując go o zaginięciu pilota możemy się zdziwić, gdy po użyciu nowego pilota poprzedni rzekomo "zgubiony" przestanie funkcjonować. Na większości osiedli są zastosowane systemy z taką funkcją np. System Proxima Smart Power.
Podsumowując
Znając wszystkie przedstawione powyżej informacje, między innymi:
- producenta,
- częstotliwość,
- zastosowaną drogę radiową
Możemy przystąpić do zakupu pilota.
W firmie Proxima dostępnych jest wiele rodzajów obudów pilotów do bram zarówno breloczkowych oraz tzw. specjalnych, dzięki którym ułatwisz sobie codzienne funkcjonowanie. Link do strony z pilotami.
Dodamy jeszcze na koniec, że najczęściej wybierane rodzaje obudów pilotów do bram to te z numerami 8.Banan, 6. Mini oraz 9. Oval.
Jak sprawdzić czy pilot będzie pasował do naszej bramy?