Czujnik magnetorezystancyjny ma za zadanie wykrywanie zmiany pola magnetycznego w jego obrębie. Jest on bardzo dokładny ponieważ jest w stanie wykrywać zmiany na poziomie nawet setek mikrometrów.
Czujniki te wykorzystywane są w m.in w różnych licznikach (np. wody, prądu i gazu), w robotyce, w budowie maszyn przemysłowych oraz sprzęcie AGD i RTV, a także w automatyce bramowej.
Z wykorzystaniem właśnie takiego czujnika Proxima wyprodukowała Magnetorezystancyjny detektor pojazdów(skrót MDP), który może zastąpić stosowane do tej pory pętle rezystancyjne z kontrolerem. MDP jest od niej czulszy, łatwiejszy w montażu i nie wymaga dodatkowego modułu kontrolnego(konieczny w zastosowaniu pętli).
Przykłady zastosowania czujnika magnetorezystancyjnego w:
- automatyce bram (po wjechaniu pojazdu w obręb działania czujnika umożliwi otwarcie np. bramy)
- systemach parkingowych (informuje czy dane miejsce prakingowe jest wolne/zajęte, a przy wjazdach z biletomatami automatycznie wydrukuje bilet)
- drogowej sygnalizacji świetlnej (np. automatyczna zmiana świateł po wykryciu pojazdu, który znajduje się na ulicy z mniejszym natężeniu ruchu.)
Sterownik otwierany syreną - Proxima SOS
Zasada działania magnetorezystancyjnego detektora pojazdów
MDP to nowoczesny, wykorzystujący czujnik magnetorezystancyjny, detektor pojazdów. Wykrywa pojazdy stojące w jego zasięgu oraz pojazdy w ruchu nawet do prędkości 200km/h!
Jest 3-osiowym nowoczesnym czujnikiem zawierającym właściwie trzy niezależne jednoosiowe czujniki. Sensor wykrywa zaburzenia pola magnetycznego, wywołane obecnością pojazdu w trzech osiach XYZ. Detektor umożliwia wykorzystanie zaburzeń występujących na dowolnej kombinacji osi. Promień wykrywania pojazdu działa na zasadzie kuli o promieniu 1.5 m.(zdjęcie poniżej)
Konfiguracja detektora MDP
Odbywa się ona za pomocą ekonomicznego konfiguratora z diodą LED i przyciskiem, który otrzymujecie wraz z detektorem lub za pomocą rozbudowanego konfiguratora z wyświetlaczem.
Konfiguratorami można:
- zmierzyć sygnał, który wywołują wykrywane pojazdy (wskazania z przedziału 000-999, również z rozbiciem na osie),
- ustawić jeden z 30 progów detekcji (progi: od 3 do 820),
- wybrać osie wykrywania(np. usunąć oś ruchu bramy),
- wybrać reakcję wyjścia po przekroczeniu progu detekcji.
Konfiguracje można łatwiej wykonać za pomocą dedykowanego konfiguratora z wyświetlaczem LCD i nieco mniej wygodniej za pomocą dostarczanego wraz z czujnikiem MDP konfiguratora ekonomicznego, który ma mniejsze możliwości ustawienia funkcji (konkretniej chodzi o mniejszą ilość czasów do ustawienia).
Link do filmiku: z konfiguracją MDP.
Podsumowując...
Detektor MDP może współpracować ze wszystkimi rodzajami napędów, szlabanów oraz drogową sygnalizacją świetlną. Jest o wiele mniejszy i mniej problematyczny w montażu co czyni go idealnym w zastosowaniu dla systemów parkingowych.
Co może pogorszyć zasięg pilota do bramy?💭