Sterowanie bramą za pomocą pilota niegdyś było oznaką luksusu oraz ponadprzeciętnej majętności właściciela. Obecnie jest to powszechne rozwiązanie i większość właścicieli domków jednorodzinnych nie wyobraża sobie otwierać bramy wjazdowej na posesję, tudzież bramy garażowej za pomocą siły swoich mięśni.
Z racji popularyzacji automatyki bram, wśród użytkowników pojawia się coraz więcej pytań oraz problemów z nią związaną. Często słyszanym niepokojącym sygnałem są problemy z pilotem, a dokładnie z jego zasięgiem.
Co może pogorszyć zasięg pilota do bramy?
Jeżeli zauważyliście, że zasięg pilota spada z dnia na dzień, że odległość, z której możecie otworzyć swoją bramę jest coraz mniejsza, a wręcz, że pojawia się problem z otwarciem bramy lub jej zatrzymaniem w czasie ruchu, to prawdopodobnie bateria w waszym nadajniku jest już na skraju wyczerpania.
Jak poprawić zasięg pilota do bramy?
Jaka jest żywotność baterii w pilocie bramowym?
Niestety na to pytanie ciężko jest nam odpowiedzieć, gdyż na jej żywotność ma wpływ wiele czynników, począwszy od częstości użytkowania pilota, a nawet temperatury w jakiej pracuje nadajnik.
Jeżeli trzymacie pilota w samochodzie, a auto stoi pół dnia na mrozie to nie zdziwcie się, że będziecie mieli problem z otwarciem bramy. Na podstawie wieloletnich obserwacji według nas bateria pilota powinna być w dobrej kondycji przez pierwsze 6 miesięcy użytkowania nadajnika.
Po tym czasie mogą pojawić się pierwsze symptomy świadczące o jej wyczerpaniu (słabszy zasięg pilota). Oczywiście pojawiają się sygnały od użytkowników, iż wymieniają baterię nawet raz na kilka lat i od wymiany do wymiany nie pojawia się problem z zasięgiem i stąd mamy problem z udzieleniem Wam precyzyjnej odpowiedzi.
W związku z tym producenci starają się ułatwić zdiagnozowanie poziomu baterii i wprowadzają w pilotach funkcję umożliwiającą sprawdzenie stanu baterii. W większości pilotów breloczkowych marki Proxima istnieje możliwość sprawdzenia stanu omawianej baterii.
Jak sprawdzić stan baterii prezentujemy w poniższym video.▶️
👇👇👇
Stan baterii możemy sprawdzić poprzez szybkie 3-krotne naciśnięcie dowolnego przycisku nadajnika. Pilot odpowie nam w postaci błysków diody LED, czy bateria jest bardzo dobra, dobra, słaba, czy całkowicie wyczerpana.
Czy inne urządzenia mogą pogorszyć zasięg pilota?
Niestety mogą. 😔
W naszych domach posiadamy wiele urządzeń elektrycznych, które mogą zakłócić pracę pilota i ich wymienienie zajęłoby nam zbyt wiele czasu. Podamy Wam zatem kilka prawdziwych, może nawet zaskakujących przykładów urządzeń zakłócających pracę nadajników.
Zacznijmy od bezprzewodowej stacji pogodowej, która za pomocą bezprzewodowych czujników informuje użytkowników o temperaturze wewnątrz oraz na zewnątrz, ciśnieniu, wilgotności powietrza itp. Centrala stacji cały czas komunikuje się drogą radiową z czujnikami, przez co dana częstotliwość jest przez nią zakłócana.
Niejednokrotnie bywało, iż stacja pogodowa pracowała na tej samej częstotliwości co piloty i niestety zasięg pilotów wynosi wtedy dosłownie kilka metrów. Taka stacja potrafi zakłócić pracę pilotów nawet na całym osiedlu i wtedy należy albo zrezygnować z takiej stacji pogodowej lub zmienić piloty wraz z odbiornikiem, które będą działały na innej częstotliwości.
Kolejnym z ciekawych przykładów powodowania zakłóceń to coraz powszechniejsze słuchawki bezprzewodowe. Niegdyś klient przez kilka miesięcy borykał się ze słabym zasięgiem pilotów. Co gorsza zasięg nie był cały czas zły, lecz pojawiał się nieregularnie. Problem z zasięgiem był tak duży, że klient nie był w stanie otworzyć bramy z kilku centymetrów, a nawet miał problem z zamknięciem auta za pomocą pilota centralnego zamka.
Jak się okazało syn sąsiada posiadał wspomniane bezprzewodowe słuchawki i „terroryzował” nimi pracę pilotów, które sterowały bramami oraz centralnym zamkiem. Wspomniany wyżej klient wiedział, że problem tkwił w zakłóceniach, gdyż profilaktycznie wymienił baterie, choć uważał, że to nie jest ich wina, ponieważ czasem zasięg był, a czasem znikał.
Jak sprawdzić system pilota do bramy?
Dodatkowo musimy pamiętać (jeżeli korzystamy z pilota w aucie), że nowoczesne samochody są wyposażone w wiele urządzeń elektronicznych, które mogą powodować pogorszenie zasięgu. Znamy przypadek, w którym samochód marki premium wyposażony był w podgrzewaną przednią szybę, która bardzo niegatywnie wpływała na zasięg pilota.
Posiadacz tego auta musiał dosłownie otworzyć okno kiedy chciał otworzyć swoją bramę z większego dystansu.
Jak wykryć potencjalne źródła zakłócenia pilota w naszym otoczeniu?
Trudnością w wyżej wymienionym przypadku niewątpliwie było zlokalizowanie źródła zakłóceń. Z racji, że wielu instalatorów bram zgłaszało, iż przydałoby się urządzenie, które niczym policyjny pies wytropiłoby źródło zakłóceń. Proxima stworzyła MONITOR ZAKŁÓCEŃ, dzięki któremu można je znaleźć nawet z kilkudziesięciu metrów.
Monitor analizuje zakłócenia na najpopularniejszych częstotliwościach wśród pilotów, czyli 433,92 oraz 433,42 MHz.
Będąc przy częstotliwościach to oprócz wcześniej wymienionych, na popularności zyskuje także częstotliwość 868 MHz, która jest odpowiedzią na licznie występujące urządzenia działające na częstotliwościach 433 i z tym związanych zakłóceniach. Jako anegdotkę dodamy, iż pierwszy sprzedany Monitor zakłóceń odnalazł przyczynę słabego zasięgu, którą stanowiły termostaty sterowane za pomocą aplikacji smartfonu, co stanowiło jeden z elementów inteligentnego budynku.
Pamiętajcie, że nie tylko urządzania, a również przebiegająca w pobliżu posesji linia wysokiego napięcia może generować problem z zasięgiem.
Jeden pilot do bramy i garażu? Czy jest to możliwe?
Gdzie umieścić odbiornik, by jego praca była bardziej efektywna?
Przejdźmy teraz do błędu przy instalacji, który również może być przyczyną słabych zasięgów. Jednym z problemów może być złe umiejscowienie odbiornika. Instalatorzy często chcą klientom umożliwić sterowanie kliku bram różnych producentów na posesji za pomocą jednego pilota.
Wybierają wtedy wiodącą drogę radiową jednego producenta. Do napędów bram innych producentów dokładają dodatkowe zewnętrzne odbiorniki, które umożliwią sterowanie jednym pilotem kilku bram różnych producentów.
Choć odbiorniki są niewielkich rozmiarów to ich umiejscowienie w napędzie niekiedy sprawia instalatorom nie lada trudność. Często odbiornik ląduje na transformatorze centrali lub stricte na silniku, który generuje pole elektromagnetyczne przez co zasięg pomiędzy pilotem a odbiornikiem drastycznie spada. Zmiana położenia odbiornika nawet o kilka centymetrów może przynieść poprawę zasięgu nawet o kilkadziesiąt metrów.
Jaki wybrać Pilot do bramy?